Advies nodig? Bel ons 046-4512389
Besloten Facebook groep voor klanten!
Gratis verzenden vanaf 100 euro excl. btw
Like & volg ons op Facebook: MagicNailsOnline

Prijsverhoging, wanneer en hoe?

Prijsverhoging, wanneer en hoe?

Prijsverhoging, soms is dat nu eenmaal wenselijk of zelfs noodzakelijk. Hoe pak je dit aan en per wanneer? Deze vraag werd gesteld in onze besloten Facebook groep. Mooi moment om hier eens wat dieper op in te gaan want het blijkt dat veel nagelstylisten hier moeite mee hebben.

Je prijzen verhogen is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. 

Laten we eerst eens kijken wat redenen kunnen zijn om prijzen aan te passen:

  • je bent erachter gekomen dat je uurtarief echt te laag is
  • je bent geen beginner meer en toe aan professionalisering
  • je leverancier heeft de prijzen verhoogd
  • je overige kosten zijn gestegen
  • je persoonlijke situatie of behoeften zijn veranderd
  • je service is aanmerkelijk verhoogd

Allemaal logische redenen die eigenlijk geen verdere uitleg nodig hebben, maar wanneer en hoe ga je dit doen?

Stel jezelf eerst de vraag hoe je prijzen op dit moment zijn.

  • Zijn die al goed en wordt de verhoging minimaal om mee te gaan met prijsverhogingen van je leverancier of inflatie? Dan is het moment niet zo heel spannend en is 1 januari bijvoorbeeld heel geschikt. Dan verwachten klanten dit zelfs een beetje omdat veel zaken dan hun prijzen iets verhogen.
  • Zijn je prijze echt te laag en is een flinke verhoging noodzakelijk dan moet je wel even goed over de aanpak nadenken.

Bij het eerste voorbeeld zul je er waarschijnlijk ook niet zoveel moeite mee hebben. Bij het tweede voorbeeld moet je wel wat beter nadenken over de aanpak.

Stel dat je op dit moment 10 of 15 euro onder de prijs werkt waaraan je zou willen werken. Wanneer je dan je prijs met 1 euro of 1,50 per jaar verhoogt dan ben je over 7 jaar nog steeds niet daar waar je nu al zou moeten zijn. Dat schiet niet op. Bovendien is tegen die tijd dat je 10 euro gestegen bent je prijs nog steeds te laag voor dat moment. Dat verdient dus een andere aanpak.

Twee keer met 5 euro verhogen zet meer zoden aan de dijk natuurlijk. Bovendien is 5x met 1 euro verhogen voor jezelf erger dan 1x met 5 euro als je het melden van een verhoging vervelend vind. Je hoeft dan maar 1x door die zure appel heen te bijten :)

Echter vraagt een verhoging van 5 euro wel een geschikt moment. Een ideaal moment hiervoor is 1 november of 1 december. Simpelweg omdat voor de feestdagen iedereen graag mooie nagels heeft. Zou diezelfde verhoging in januari zijn dan is de noodzaak minder en omdat er dan al meer dingen stijgen kan dat een reden zijn om af te haken. Is die prijsstijging in november al geweest dan is dat in januari al vrijwel geen issue meer.

Hetzelfde geldt voor juli of augustus. Een verhoging komt dan extra hard aan. In mei daarentegen veel minder, dan ontvangen de meesten hun vakantiegeld en is het budget wat ruimer.

Hoe kun je dit kenbaar maken en stel je eens voor dat klanten afhaken door deze verhoging?

Daarover meer in mijn volgende artikel!

 

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You are currently buying products for '' Quit
Advies nodig? Bel ons 046-4512389
Besloten Facebook groep voor klanten!
Gratis verzenden vanaf 100 euro excl. btw
Like & volg ons op Facebook: MagicNailsOnline