Advies nodig? Bel ons 046-4512389
Besloten Facebook groep voor klanten!
Gratis verzenden vanaf 100 euro excl. btw
Like & volg ons op Facebook: MagicNailsOnline

Kunstnagels en allergieën

  • Geplaatst op
  • Door Miranda
  • 1
Kunstnagels en allergieën

Waarschijnlijk heb je ook de uitzending gezien van Kassa over kunstnagels en het ontwikkelen van acrylaatallergieën. Zo niet, dan hebben klanten je er vast over verteld en anders heb je echt onder een steen gelegen (wat je een hoop onrust bespaard heeft in dit geval!)

Wat is er nu precies aan de hand?

Ik had me voorgenomen om me hier buiten te houden en niet te reageren maar zie hier iets gebeuren wat ik persoonlijk nog veel erger vind dan de hele UV-licht en allergie discussie…

Verwarrend

Een dermatoloog en een bekende opleider, beiden met een enorme schat aan kennis, die elkaar openlijk op Facebook afvallen om ieder zijn gelijk te halen. Hoe verwarrend is dit voor de nagelbranche, de vele volgers van deze experts en met name voor de consumenten die kunstnagels dragen?

Het ergste is dat ze allebei grotendeels hetzelfde willen uitdragen en hetzelfde doel nastreven, maar hun ego’s zitten elkaar in de weg door een eerdere oneindigheid die hier niet ter zake doet.

Wat doen zij?

De betreffende dermatoloog zet fabrikanten weg als firma’s met weinig zelfintrospectie en zelfregulering en scheert ze over één kam door te zeggen dat ze dit jaren geleden al op hadden moeten pakken.

Geloof mij, er ís zelfintrospectie, zelfregulering én enorm veel aandacht voor vanuit fabrikanten. Dat terzijde, want net zoals er goede en slechte stylisten zijn, zijn er ook goede en slechte opleiders, dermatologen, journalisten, huisartsen, fabrikanten en verkopers. Dit is altijd zo geweest en zal ook altijd zo blijven.

De opleider in kwestie daarentegen legt de schuld en verantwoording bij bedrijven die nagelproducten verkopen zonder educatie. 

Denken zij nu werkelijk allebei dat er iemand - fabrikanten, verkopers, nagelstylisten én hobbyisten - zit te wachten op dit soort problemen? Natuurlijk niet!

De dermatoloog bedoelt het goed met al haar kennis over huid en allergieën en signaleert potentiële risico’s. De opleider anatomie/pathologie met al haar kennis over de nail unit en de stoffen waarmee wij werken bedoelt het net zo goed. Waarom vallen zij elkaar aan en vullen ze elkaar niet aan?

Verkoop van nagelproducten

Ik heb hen persoonlijk allebei erg hoog zitten, maar ook mijn hoofdleverancier, waarvan ik weet dat die  wel degelijk veel aandacht heeft voor ingrediënten en de toepassing ervan en waarvan ik enorm veel heb geleerd (en nog steeds).

En weten jullie wat? Ik verkoop ook aan personen zonder educatie op dit gebied. Verbaasd jullie dit? Ik? Als opleider met bijna 35 jaar ervaring, die ondanks al die kennis het toch verkoopt? Ja! Dat doe ik. Waarom? Omdat ik liever heb dat ze het bij mij kopen en ik kan uitleggen wat de risico’s zijn bij onjuist gebruik dan dat ze het bij de drogist, op Ali of de Lidl kopen en pas bij mij terecht komen wanneer het te laat is!

En hoe zou dat moeten werken in de praktijk: moet ik ze een examen of test laten doen voordat ik iets verkoop of hoe toets ik hun kennis? Ze komen bij mij in de zaak met certificaten van jantje, pietje of klaasje. Wie verkoop ik wel en wie niet? Waar baseer ik het onderscheid op?

dermatoloog

Voorlichting

Wat ik wel doe is voorlichten. Uitleggen waarom het belangrijk is om een opleiding te doen en niet verkopen aan kinderen. Want ja, ook op de middelbare school werken ze in de lessen uiterlijke verzorging al met deze materialen. 14 jaar zijn ze, scholieren die les krijgen met gelpolish, gel, acryl en nail art. Les die gegeven wordt door docenten die zelf vaak de theoretische kennis niet hebben!

Ook wordt bij ons niet zomaar elk merk aan iedereen verkocht. Dit om enig onderscheid te kunnen maken tussen particulieren en professionals.

Uiteindelijk is het de consument die bepaalt wie goed en wie slecht is, niet de leverancier.

Doel: informeren van consumenten

Dat gezegd hebbende vind ik dat we voorbij gaan het het doel.

Het doel van verkopers, opleiders en nagelstylisten hoort te zijn: informeren.

Informeer klanten, consumenten, particulieren, scholieren over de gevaren van het niet werken op de juiste manier.

  • waarom mag het product niet op de huid komen?
  • waarom draag je nitril handschoenen tijdens het werken (en geen latex)?
  • waarom is een goede stofafzuiging noodzakelijk?
  • waarom werk je niet met blote armen of een diep open decolleté in de salon?
  • waarom draag je een bril wanneer je werkt met een elektrische vijl?
  • waarom moet er een gesloten afvalemmer staan?
  • waarom knippen we geen nagelriemen?
  • waarom wipen we ook topgels zonder kleeflaag?
  • waarom zijn die ‘Guardian Seals’ heilig en mag je die niet beschadigen?
  • waarom moet de klant de handen wassen voordat je olie aanbrengt?
  • waarom…

Informeren moeten wij als verkoper en opleider de stylisten (want ook daar zijn er genoeg van die dit niet weten), de hobbyisten én de consumenten. Niet bang maken zoals nu gebeurt na deze uitzending!

Wil je 10 tips waarmee je de kans op het ontstaan van een allergie kunt beperken tot vrijwel nihil? Lees ze dan in onze online leeromgeving: 

https://magicnails.thehuddle.nl


Angst is niet nodig

Nagelstyling is een vak, óns vak!

Het is niet de bedoeling om de niet-professionals, die thuis aan de slag gaan af te kraken, zij moeten juist ook geïnformeerd worden. Dat thuis nagels gedaan worden is een feit en dit zal niet meer stoppen. Menigeen die thuis start krijgt de smaak te pakken, gaat alsnog een opleiding volgen en wordt een professional. Zo begint immers 80% van de stylisten in ons vak. 

Gevaren

Dermatologen krijgen opeens meer patiënten op hun spreekuur met een acrylaatallergie. Klachten die gerelateerd zijn aan het zetten of laten zetten van kunstnagels. Dit is mijn inziens logisch te verklaren omdat er sinds de sluiting van nagelsalons (sinds corona) veel mensen zelf producten zijn gaan aanschaffen om toch mooie nagels te houden. Ook is de opkomst van Gellak, BIAB en Dip-In systemen hier een oorzaak van. Het lijkt immers zo makkelijk en goedkoop om het daarmee zelf te doen. Sommige fabrikanten schreeuwen het zelfs van de daken!

Men vergeet echter iets heel belangrijks: kennis.

Kennis van de natuurlijke nagel, van de huid, van de chemische reactie, van persoonlijke bescherming, van geschikte en ongeschikte lampen voor uitharding en noem maar op. Er hoort niet voor niks een heel stuk theorie bij, ook al is het een praktijkvak. Het lijkt heel simpel, maar dat lijkt een kies trekken ook, toch? 

 

Met de juiste kennis en werkwijze zijn kunstnagels echt veilig. De gevolgen van verkeerd gebruik van producten kunnen we zien, echter maar zeer, zeer zelden bij professionele stylisten. Bovendien weten die zodra ze ook maar iets van een contactallergie vermoeden hoe ze moeten handelen.  

Respect voor elkaar

Niemand wil een ander bewust schade toebrengen.

Laten we vooral respect hebben voor elkaar, ieder in zijn waarde laten en het samen doen.

Leg uit wat er aan de hand is zodra je problemen signaleert, of vraag hulp wanneer je het zelf niet weet. Voor vragen kun je altijd bij ons terecht. Kosteloos, dus schroom niet maar trek op tijd aan de bel!

Zo dragen we er aan bij dat dermatologen het op hun spreekuur niet onnodig druk hebben en zich met andere dingen bezig kunnen houden. De wachttijden zijn immers al lang genoeg…

x

Miranda

Reacties

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You are currently buying products for '' Quit
Advies nodig? Bel ons 046-4512389
Besloten Facebook groep voor klanten!
Gratis verzenden vanaf 100 euro excl. btw
Like & volg ons op Facebook: MagicNailsOnline